Det myllrar av företagskontor i Stockholm. De har alla gemensamt att en ständig genomströmning av folk sker, personal som arbetar och kunder som kommer på besök. Det är därför viktigt att lokalerna är rena och trivsamma för att skapa en positiv upplevelse för alla inblandade. Kontoret är också en del av ett företags ansikte utåt, så det är viktigt att erbjuda en ren och trivsam miljö!
Vem ska hålla rent?
Personalen plockar för det mesta undan efter sig i köket och på vissa företag fungerar det med ett rullande schema för att t ex tömma diskmaskinen och papperskorgar. Detta system kan dock leda till onödiga konflikter på arbetsplatsen då vissa inte deltar i arbetet på det sätt som förväntas av dem. De flesta av oss har nog någon gång sett lappar som ”Din mamma jobbar inte här!”.
För att undvika sådana onödiga konflikter och samtidigt hålla kontoret rent och trivsamt kan det vara en bra idé att anlita en extern städfirma.
Vilka krav kan jag ställa på min städleverantör?
Det som ingår i kontorsstädningen varierar efter kundens önskemål och behov men som en generell fingervisning brukar upplägget se ut ungefär så här:
Komplett dammsugning och rengöring av golven i alla utrymmen. I lunchrummet rengörs diskbänkar och disko. All sanitär inredning rengörs på toaletten och städ-teamet fyller på med toalettpapper, pappershanddukar och flytande tvål vid handfatet. Hur ofta städningen ska utföras bestämmer du som kund, faktorer som brukar spela in är hur många som arbetar på kontoret och hur mycket du är villig att betala för städningen.
Hur hitta den perfekta städleverantören?
Det finns en uppsjö av olika bolag som erbjuder kontorsstädning och det kan ibland vara svart att sålla bland alternativen. Ni bör välja ett företag med pålitlig och erfaren personal med goda referenser. Städbranschen är en bransch med hög personalomsättning och det kan finnas ett värde i att anlita ett företag som tar ansvar för sina anställda. Kollektivavtal ska finnas och de bör vara berättigade avstalspension.
Kontrollera att offertgivaren har försäkringar som täcker eventuella skador som kan uppkomma i samband med städningen. Hur stort belopp är man försäkrad för?
Städleverantören bör utföra kvalitetskontroller med jämna mellanrum för att säkerställa hög kvalitet på städningen. Du bör som kund bli erbjuden en nöjd-kund-garanti på samtliga tjänster. Det innebär att om du inte skulle bli nöjd med det utförda arbetet så ska städ-teamet komma tillbaka och åtgärda sina misstag kostnadsfritt.
Tänk på att det finns alltid möjlighet att beställa en provstädning innan ni skriver på ett avtal.